Σοβαρός προβληματισμός

Μερικές φορές αναρωτιέμαι αν τον κόσμο κυβερνούν κάποιοι έξυπνοι που μας δουλεύουν ή κάποιοι ηλίθιοι που μιλάνε σοβαρά.

Mark Twain, 1835-1910, Αμερικανός συγγραφέας

Τρίτη, 13 Σεπτεμβρίου 2016

ENAΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΤΡΑΠΕΖΙΤΗΣ ΓΙΑ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙ ΜΕ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΕ ΥΦΕΣΗ



Με σχετικό δελτίο τύπου που εξέδωσε η ΕΚΤ μας ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της άσκησης νομισματικής πολιτικής που εφαρμόζει ο κύριος Draghi και στο οποίο μας ενημερώνει πως αναθεωρεί τον ρυθμό αύξησης του Ευρωπαϊκού ΑΕΠ αλλά και του πληθωρισμού προς τα κάτω.
Είναι τραγικό σε μια ευρώπη ένας κεντρικός τραπεζίτης να καθορίζει τις οικονομικές εξελίξεις αυτής με μη συμβατικά μέτρα όπως ο ίδιος τα αποκαλεί και κανείς να μην αναρωτιέται για την ορολογία και την μεθοδολογία της πράξης του. 
Η βασική και θεμελιώδης λειτουργία της οποιασδήποτε κεντρικής τράπεζας είναι η δημιουργία χρήματος και η διάθεση αυτού μέσω δανείων στις επιχειρήσεις και στα νοικοκυριά πράγμα το οποίο ως κεντρική τράπεζα έχει αναστείλει την πράξη αυτήν αλλά παράλληλα ρίχνει στην οικονομία κάθε μήνα 80 δις ευρώ στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης που θεωρείται το μεγαλύτερο οικονομικό και πολιτικό σκάνδαλο στην Ευρώπη. 
Αλήθεια ποιος ελέγχει και με ποια διαδικασία ποια κρατικά και εταιρικά ομόλογα αγοράζει ο κεντρικός τραπεζίτης ποιος ελέγχει το πότε το πόσα και από ποιον αγοράζει αυτά τα ομόλογα;
Την ώρα που η Οικονομία με μαθηματική ακρίβεια θα περάσει στην ύφεση η μεγέθυνση αυτής θα γίνει μόνο στα χέρια των διεθνών τραπεζιτών. Η αποτυχία της κεντρικής τράπεζας να πάει τον πληθωρισμό στο πλησίον και κάτω του 2% όπως η ίδια ορίζει ως ιδανικό αυτό και μόνο είναι αιτία αποπομπής του κεντρικού τραπεζίτη. Η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους της Ελλάδος αλλά και των Ευρωπαϊκών κρατών μπορεί να συμβεί μόνο με την παροχή νέων δανείων 


Η ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΡΜΑΙΟ ΤΩΝ ΟΡΕΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΤΡΑΠΕΖΙΤΗ ΠΟΥ ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΩΣΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΤΡΑΠΕΖΙΤΩΝ

ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ

Mario Draghi, Πρόεδρος της ΕΚΤ,
Vítor Constâncio, Αντιπρόεδρος της ΕΚΤ,
Φρανκφούρτη, 8 Σεπτεμβρίου 2016

Κυρίες και κύριοι, ο Αντιπρόεδρος και εγώ σας καλωσορίζουμε με μεγάλη χαρά στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου. Θα σας ενημερώσουμε τώρα για τα αποτελέσματα της σημερινής συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου, στην οποία συμμετείχε και ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Dombrovskis.
Με βάση την οικονομική και νομισματική ανάλυση που διενεργούμε τακτικά, αποφασίσαμε να διατηρήσουμε αμετάβλητα τα βασικά επιτόκια της ΕΚΤ. Συνεχίζουμε να αναμένουμε ότι θα παραμείνουν στα σημερινά ή σε χαμηλότερα επίπεδα για παρατεταμένη χρονική περίοδο και πολύ πέραν του χρονικού ορίζοντα των καθαρών αγορών περιουσιακών στοιχείων που διενεργούμε. Όσον αφορά τα μη συμβατικά μέτρα νομισματικής πολιτικής, επιβεβαιώνουμε ότι οι μηνιαίες αγορές περιουσιακών στοιχείων ύψους 80 δισεκ. ευρώ θα εξακολουθήσουν να διενεργούνται μέχρι τα τέλη Μαρτίου του 2017 ή και αργότερα, εφόσον χρειάζεται, και πάντως έως ότου το Διοικητικό Συμβούλιο διαπιστώσει μια διαρκή προσαρμογή της πορείας του πληθωρισμού η οποία να είναι συμβατή με την επιδίωξή του για τον πληθωρισμό.
Σήμερα αξιολογήσαμε τα οικονομικά και νομισματικά στοιχεία που έγιναν διαθέσιμα μετά την τελευταία συνεδρίασή μας και συζητήσαμε τις νέες μακροοικονομικές προβολές των εμπειρογνωμόνων της ΕΚΤ. Συνολικά, ενώ τα διαθέσιμα στοιχεία υποδεικνύουν μέχρι στιγμής ότι η οικονομία της ζώνης του ευρώ είναι ανθεκτική στη συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα, το βασικό μας σενάριο εξακολουθεί να υπόκειται σε καθοδικούς κινδύνους.
Η ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων πολιτικής που έχουμε λάβει συνεχίζει να διασφαλίζει ευνοϊκές συνθήκες χρηματοδότησης και να στηρίζει τη δυναμική της οικονομικής ανάκαμψης στη ζώνη του ευρώ. Ως εκ τούτου, συνεχίζουμε να αναμένουμε μέτριο αλλά σταθερό ρυθμό αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ και σταδιακή άνοδο του πληθωρισμού (βάσει του ΕνΔΤΚ) της ζώνης του ευρώ τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με την πορεία που είχε ήδη υποδηλωθεί στις προβολές των εμπειρογνωμόνων μας τον Ιούνιο του 2016.
Το Διοικητικό Συμβούλιο θα εξακολουθήσει να παρακολουθεί τις οικονομικές και χρηματοπιστωτικές εξελίξεις πολύ προσεκτικά. Θα διατηρήσουμε την πολύ σημαντική νομισματική στήριξη η οποία ενσωματώνεται στις προβολές των εμπειρογνωμόνων μας και η οποία είναι απαραίτητη προκειμένου να διασφαλιστεί η επάνοδος του πληθωρισμού σε επίπεδα κάτω αλλά πλησίον του 2% μεσοπρόθεσμα. Εάν κριθεί αναγκαίο, θα αναλάβουμε δράση χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα που είναι διαθέσιμα στο πλαίσιο της αποστολής μας. Στο μεταξύ, το Διοικητικό Συμβούλιο ανέθεσε στις σχετικές επιτροπές να αξιολογήσουν τις επιλογές που διασφαλίζουν την ομαλή εφαρμογή του προγράμματος αγορών μας.
Επιτρέψτε μου τώρα να σας παρουσιάσω με περισσότερες λεπτομέρειες την αξιολόγησή μας, ξεκινώντας από την οικονομική ανάλυση. Ο ρυθμός αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ στη ζώνη του ευρώ επιταχύνθηκε κατά 0,3% (σε τριμηνιαία βάση) το β΄ τρίμηνο του 2016, έναντι 0,5% το α΄ τρίμηνο. Τα εισερχόμενα στοιχεία υποδηλώνουν συνεχιζόμενη ανάπτυξη το γ΄ τρίμηνο του 2016, με τον ίδιο ρυθμό περίπου όπως και το β΄ τρίμηνο. Σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές εξελίξεις, εξακολουθούμε να αναμένουμε ότι η οικονομική ανάκαμψη θα συνεχιστεί με μέτριο αλλά σταθερό ρυθμό. Η εγχώρια ζήτηση συνεχίζει να υποβοηθείται από τη μετακύλιση των μέτρων νομισματικής πολιτικής που έχουμε λάβει στην πραγματική οικονομία. Οι ευνοϊκές συνθήκες χρηματοδότησης και η βελτίωση των προοπτικών για τη ζήτηση και της κερδοφορίας των επιχειρήσεων εξακολουθούν να προάγουν την ανάκαμψη των επενδύσεων. Τα συνεχιζόμενα οφέλη για την απασχόληση, τα οποία ενισχύονται επίσης από προηγούμενες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, και οι τιμές του πετρελαίου που εξακολουθούν να είναι σχετικά χαμηλές παρέχουν πρόσθετη στήριξη στο πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και επομένως στην ιδιωτική κατανάλωση. Επιπροσθέτως, η κατεύθυνση της δημοσιονομικής πολιτικής στη ζώνη του ευρώ αναμένεται να είναι σε ήπιο βαθμό επεκτατική το 2016 και να γίνει σε γενικές γραμμές ουδέτερη το 2017 και το 2018. Ωστόσο, η οικονομική ανάκαμψη στη ζώνη του ευρώ αναμένεται να επηρεαστεί αρνητικά από την εξωτερική ζήτηση η οποία παραμένει υποτονική, εν μέρει λόγω της αβεβαιότητας μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος στο Ηνωμένο Βασίλειο, από τις αναγκαίες προσαρμογές των ισολογισμών σε ορισμένους τομείς και τον βραδύ ρυθμό υλοποίησης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Οι κίνδυνοι που περιβάλλουν τις προοπτικές για την ανάπτυξη στη ζώνη του ευρώ εξακολουθούν να είναι καθοδικοί και αφορούν κυρίως το εξωτερικό περιβάλλον.
Η αξιολόγηση αυτή αντανακλάται σε γενικές γραμμές στις μακροοικονομικές προβολές των εμπειρογνωμόνων της ΕΚΤ για τη ζώνη του ευρώ του Σεπτεμβρίου 2016, σύμφωνα με τις οποίες το ετήσιο πραγματικό ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 1,7% το 2016, 1,6% το 2017 και 1,6% το 2018. Σε σύγκριση με τις μακροοικονομικές προβολές των εμπειρογνωμόνων του Ευρωσυστήματος του Ιουνίου 2016, οι προοπτικές για την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ έχουν αναθεωρηθεί ελαφρώς προς τα κάτω.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική εκτίμηση της Eurostat, ο ετήσιος πληθωρισμός (βάσει του ΕνΔΤΚ) της ζώνης του ευρώ ήταν 0,2% τον Αύγουστο του 2016, παραμένοντας αμετάβλητος σε σχέση με τον Ιούλιο. Ενώ ο ετήσιος πληθωρισμός της ενέργειας συνέχισε να αυξάνεται, ο πληθωρισμός των τιμών των υπηρεσιών και των μη ενεργειακών βιομηχανικών αγαθών ήταν τελικά ελαφρώς χαμηλότερος από ό,τι τον Ιούλιο. Σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές εξελίξεις, με βάση τις ισχύουσες τιμές των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης επί του πετρελαίου, οι ρυθμοί πληθωρισμού είναι πιθανόν να παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα τους επόμενους μήνες προτού αρχίσουν να επιταχύνονται προς το τέλος του 2016, σε μεγάλο βαθμό λόγω των επιδράσεων της βάσης σύγκρισης στον ετήσιο ρυθμό μεταβολής των τιμών της ενέργειας. Υποβοηθούμενοι από τα μέτρα νομισματικής πολιτικής που έχουμε λάβει και από την αναμενόμενη οικονομική ανάκαμψη, οι ρυθμοί πληθωρισμού αναμένεται να σημειώσουν περαιτέρω άνοδο το 2017 και το 2018.
Η πορεία αυτή αντανακλάται επίσης στις μακροοικονομικές προβολές των εμπειρογνωμόνων της ΕΚΤ για τη ζώνη του ευρώ του Σεπτεμβρίου 2016, σύμφωνα με τις οποίες ο ετήσιος πληθωρισμός (βάσει του ΕνΔΤΚ) θα διαμορφωθεί σε 0,2% το 2016, 1,2% το 2017 και 1,6% το 2018. Σε σύγκριση με τις μακροοικονομικές προβολές των εμπειρογνωμόνων του Ευρωσυστήματος του Ιουνίου 2016, οι προοπτικές για τον πληθωρισμό (βάσει του ΕνΔΤΚ) παραμένουν σε γενικές γραμμές αμετάβλητες.
Όσον αφορά τη νομισματική ανάλυση, η ποσότητα χρήματος με την ευρεία έννοια (Μ3) συνέχισε να αυξάνεται με έντονο ρυθμό τον Ιούλιο του 2016 και ο ετήσιος ρυθμός αύξησής της διαμορφώθηκε σε 4,8%, έναντι 5,0% τον Ιούνιο. Όπως και τους προηγούμενους μήνες, η ετήσια αύξηση του Μ3 στηρίχθηκε κυρίως από τις πιο ρευστές συνιστώσες του, καθώς το στενό νομισματικό μέγεθος Μ1 αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 8,4% τον Ιούλιο, έναντι 8,7% τον Ιούνιο.
Η δυναμική των δανείων συνέχισε την πορεία σταδιακής ανάκαμψης που παρατηρείται από τις αρχές του 2014. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής των δανείων προς τις μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις ανήλθε σε 1,9% τον Ιούλιο του 2016, έναντι 1,7% τον Ιούνιο. Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των δανείων προς τα νοικοκυριά παρέμεινε σταθερός στο 1,8% τον Ιούλιο. Μολονότι οι εξελίξεις στις τραπεζικές πιστώσεις εξακολουθούν να αντανακλούν τη χρονική υστέρηση της εξέλιξης των δανείων σε σχέση με τον οικονομικό κύκλο, καθώς επίσης και τον πιστωτικό κίνδυνο και τη συνεχιζόμενη προσαρμογή των ισολογισμών του χρηματοπιστωτικού και του μη χρηματοπιστωτικού τομέα, τα μέτρα νομισματικής πολιτικής που έχουμε λάβει από τον Ιούνιο του 2014 μετακυλίονται ολοένα περισσότερο στην πραγματική οικονομία, στηρίζοντας τις συνθήκες δανεισμού για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά και, συνεπώς, τις ροές χρηματοδότησης σε ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ.
Συνοπτικά, η διασταύρωση του αποτελέσματος της οικονομικής ανάλυσης με τις ενδείξεις από τη νομισματική ανάλυση επιβεβαίωσε την ανάγκη να διατηρηθεί η πολύ σημαντική νομισματική στήριξη που είναι αναγκαία προκειμένου να διασφαλιστεί η επάνοδος των ρυθμών πληθωρισμού σε επίπεδα κάτω αλλά πλησίον του 2%, χωρίς άσκοπη καθυστέρηση.
Η νομισματική πολιτική επικεντρώνεται στη διατήρηση της σταθερότητας των τιμών μεσοπρόθεσμα και η διευκολυντική της κατεύθυνση στηρίζει την οικονομική δραστηριότητα. Όπως έχει τονίσει επανειλημμένως το Διοικητικό Συμβούλιο και όπως απηχούν έντονα συζητήσεις νομισματικής πολιτικής σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, προκειμένου να αποκομισθούν πλήρως τα οφέλη από τα μέτρα νομισματικής πολιτικής που έχουμε λάβει, είναι αναγκαία η πολύ πιο αποφασιστική συμβολή και άλλων τομέων πολιτικής, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Είναι απαραίτητο να επιταχυνθεί σημαντικά η υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων προκειμένου να μειωθεί η διαρθρωτική ανεργία και να τονωθεί ο ρυθμός αύξησης του δυνητικού προϊόντος στη ζώνη του ευρώ. Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις είναι απαραίτητες σε όλες τις χώρες της ζώνης του ευρώ. Η προσοχή θα πρέπει να επικεντρωθεί στην ανάληψη δράσεων για την αύξηση της παραγωγικότητας και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένης της εξασφάλισης επαρκών δημόσιων υποδομών, οι οποίες είναι καίριας σημασίας για την αύξηση των επενδύσεων και την προώθηση της δημιουργίας θέσεων εργασίας. Η ενίσχυση των τρεχουσών επενδυτικών πρωτοβουλιών, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης του σχεδίου Γιούνκερ, η πρόοδος ως προς την ένωση των κεφαλαιαγορών και η υλοποίηση μεταρρυθμίσεων για την καλύτερη αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων επίσης θα συμβάλουν θετικά στην επίτευξη αυτού του στόχου. Σε ένα περιβάλλον διευκολυντικής νομισματικής πολιτικής, η ταχεία και αποτελεσματική υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων όχι μόνο θα οδηγήσει σε υψηλότερη διατηρήσιμη οικονομική ανάπτυξη στη ζώνη του ευρώ, αλλά και θα καταστήσει τη ζώνη του ευρώ πιο ανθεκτική σε παγκόσμιες διαταραχές. Οι δημοσιονομικές πολιτικές θα πρέπει επίσης να στηρίζουν την οικονομική ανάκαμψη και ταυτόχρονα να συμμορφώνονται με τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πλήρης και συνεπής εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης διαχρονικά και σε όλες τις χώρες εξακολουθεί να αποτελεί ζωτικό παράγοντα για τη διασφάλιση της εμπιστοσύνης στο δημοσιονομικό πλαίσιο. Ταυτόχρονα, όλες οι χώρες θα πρέπει να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε η σύνθεση της δημοσιονομικής τους πολιτικής να είναι πιο ευνοϊκή για την ανάπτυξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: