Σοβαρός προβληματισμός

Μερικές φορές αναρωτιέμαι αν τον κόσμο κυβερνούν κάποιοι έξυπνοι που μας δουλεύουν ή κάποιοι ηλίθιοι που μιλάνε σοβαρά.

Mark Twain, 1835-1910, Αμερικανός συγγραφέας

Τρίτη, 7 Μαρτίου 2017

«Τα Μάρμαρα ανήκουν στην Ελλάδα»

Η Βρετανίδα καθηγήτρια Ιντιθ Χολ, που μάχεται για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, μιλά για το βιβλίο της κατά των Βρετανών
Συνέντευξη στη
Γιώτα Βαζούρα
Η αγαπημένη ελληνική παροιμία της είναι «βοήθα με να σε βοηθώ, να ανεβούμε το βουνό». Μια φράση που θα έπρεπε να έχουν ως «πυξίδα» όλοι οι σύγχρονοι Ελληνες, λέει η Βρετανίδα συγγραφέας και καθηγήτρια στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών και το Κέντρο Ελληνικών Μελετών, στο King's College, Ιντιθ Χολ. 


Η ελληνίστρια καθηγήτρια και μέλος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα βρέθηκε πριν από μερικές ημέρες στην Αθήνα για να παρουσιάσει το βιβλίο της με τίτλο «Αρχαίοι Ελληνες», που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Διόπτρα, αλλά και για αναγορευθεί επίτιμη διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Με αφορμή την επίσκεψή της στη χώρα μας, η κυρία Χολ μίλησε στη «δημοκρατία» (σε πολύ καλά ελληνικά) για το εξαιρετικά ευανάγνωστο βιβλίο της, στο οποίο επιχειρεί να εξηγήσει πώς κατάφεραν οι αρχαίοι Ελληνες να γίνουν πρωτοπόροι της δυτικής σκέψης.
«Με ενδιέφερε να μιλήσω για το ελληνικό θαύμα με έναν τρόπο διαφορετικό από ό,τι έκαναν άλλοι συνάδελφοί μου» μας εξηγεί η διακεκριμένη ερευνήτρια. «Και το ενδιαφέρον είναι ότι στο βιβλίο αυτό περιλαμβάνονται και νέες ανακαλύψεις σχετικά με τους αρχαίους Ελληνες, γεγονότα και διαπιστώσεις που δεν έχουν μέχρι σήμερα ακουστεί. Στην ουσία, το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει με έναν ευσύνοπτο τρόπο όλα όσα ακούν οι φοιτητές που παρακολουθούν το μάθημά μου στο Λονδίνο. Είναι η μέθοδος διδασκαλίας που έχω καταφέρει να αναπτύξω».

Μυκηναίοι, Ιωνες
Το βιβλίο «Αρχαίοι Ελληνες», το οποίο είναι χωρισμένο σε δέκα κεφάλαια, οδηγεί τον αναγνώστη σε ένα ταξίδι στον χρόνο με σταθμούς τα σημαντικότερα σημεία της ελληνικής Ιστορίας. Κάποια από τα κεφάλαια είναι οι «Θαλασσοπόροι Μυκηναίοι», «Ανακαλύπτοντας τους Ιωνες», «Η ανεξιχνίαστη Σπάρτη», «Οι ανταγωνιστικοί Μακεδόνες», ενώ στην εισαγωγή του βιβλίου η ερευνήτρια μας μιλά για τις δέκα χαρακτηριστικές ιδιότητες που διέθεταν οι αρχαίοι Ελληνες, ιδιότητες που τους έκαναν να διαπρέψουν. Μιλάμε φυσικά για τη ναυτοσύνη, την καχυποψία απέναντι στην εξουσία, τον σεβασμό απέναντι στην ατομικότητα και την έρευνα, το ανοιχτό μυαλό τους, την ευφυΐα, την ανταγωνιστικότητά τους, την αριστεία, την ευφράδεια, αλλά και τη στάση τους απέναντι στις απολαύσεις.

Ομως, ποιο από όλα αυτά τα χαρακτηριστικά θαυμάζει περισσότερο σε εκείνους; «Η περιέργεια, η ευρυμάθειά τους, αλλά και η βαθιά επιθυμία τους για ανεξαρτησία. Κατάφεραν να διατηρήσουν τον πολιτισμό τους, επειδή δεν δέχθηκαν τον εκρωμαϊσμό. Δεν δέχθηκαν την επιβολή της εξουσίας απλά και μόνο γιατί έτσι έπρεπε να κάνουν». Οσο για το τι μπορούν να μάθουν οι σύγχρονοι Ελληνες από τους αρχαίους προγόνους μας, η καθηγήτρια είναι κατηγορηματική. «Μπορούν να μάθουν να συνεργάζονται. Παρά τον διχασμό, οι Ελληνες στα δύσκολα μπορούν να ενωθούν. Ιδίως όταν η εξωτερική πίεση είναι μεγάλη».

Μάλιστα, ως μέλος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, η θέση της Ιντιθ Χολ στο φλέγον ζήτημα είναι πέρα ως πέρα σαφής. «Ανήκουν στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης» μας ξεκαθαρίζει. «Και εξοργίζομαι όταν ένα από τα βασικά επιχειρήματα των συμπατριωτών μου για να μην τα επιστρέψουν είναι ότι δεν μπορούν να ταξιδέψουν. Πώς είναι δυνατόν να συμβαίνει αυτό, όταν την ίδια στιγμή πηγαίνουν στη Ρωσία και εκτίθενται εκεί; Μου είχαν προσφέρει τη θέση της διευθύντριας του Βρετανικού Μουσείου, περίπου πριν από έναν χρόνο. Τους ρώτησα, λοιπόν: “Εχετε διαβάσει ποτέ το blog μου ή άρθρα μου; Γνωρίζετε ποια είναι η άποψή μου στο ζήτημα της επιστροφής;” Προφανώς και δεν είχαν».

Οσο για το μοναδικό παράπονο που έχει η φιλέλληνας συγγραφέας από τους σύγχρονους Ελληνες είναι ότι αφήνουν ανεκμετάλλευτα τα αρχαιολογικά μνημεία, μια και τα περισσότερα από αυτά δεν διαθέτουν ούτε καν τα στοιχειώδη...
«Δεν θα έκοβα ποτέ την Αντιγόνη»
Η καθηγήτρια δεν δίστασε να σχολιάσει και το ενδεχόμενο «κόψιμο» από το ελληνικό σχολικό πρόγραμμα της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή και την καθιέρωση θεματικής εβδομάδας για τις έμφυλες ταυτότητες! «Είναι απίστευτο! Δεν θα έκοβα ποτέ το κείμενο της “Αντιγόνης” από τη διδακτέα ύλη. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τα δύο φύλα, θα μπορούσατε να πάρετε κομμάτια από διάφορα αρχαία κείμενα, την “Αντιγόνη”, τον “Ιππόλυτο”, την “Ανδρομάχη”».

Δεν υπάρχουν σχόλια: